Skip to main content
steelpolice

Stalowa Policja – Do nich nie powiesz: „JP na 100%”

Ta gra została wyróżniona znakiem „PowerMilk poleca!”


Stalowa Policja, czyli brygada bezwzględnych egzekutorów prawa, przemierzająca Stany wyposażona solidne przedwojenne pancerze, na stałe wpisała się w uniwersum Neuroshimy. Wszędzie, gdzie się pojawia sieje strach przed bezwzględną ręką sprawiedliwości. Właśnie ta frakcja jest pierwszym dodatkiem do Neuroshimy Hex! w formie army pack, czyli osobnej armii, którą można łączyć z grą. Czy Stalowa Policja podczas bitwy na planszy jest tak twarda jak wskazuje jej opis? Na to pytanie będę starał odpowiedzieć w poniższym tekście.

 

W małym pudełeczku

Być policjantem to misja, a nie praca.
Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru


Stalowa Policja mieści się w niewielkim pudełku − wszakże jest tylko jedną armią, po co większe? Okładka tego opakowania przedstawia człowieka zakutego w masywną zbroję. Od razu widać, że nie warto z tą policją zadzierać… Armię z powodzeniem można schować do woreczka strunowego i włożyć do pudełka z podstawową wersją gry. Żetony są nieco cieńsze niż w wersji podstawowej, a dołączone znaczniki ran − trochę mniejsze. Niektórym graczom to przeszkadzało, ale dla mnie nie miało to znaczenia. W opakowaniu znajdziemy też małą instrukcję, opisującą zasady tylko dla tej frakcji (zatem należy znać podstawowe zasady gry). 



Policja sieje spustoszenie

Jesteśmy policją, możemy robić, co nam się podoba. Nieważne, co się wydarzyło. Ważne, jak to spiszemy.
Tom Ludlow, Królowie ulicy


Właściwość Sztabu może się wydawać z początku nieatrakcyjna, ponieważ pozwala na rzucenie Stalowej Sieci (działającej jak normalna sieć) na jednostkę przeciwnika kosztem jednego punktu wytrzymałości Sztabu. Kolejny raz tej sieci można użyć tylko po eliminacji zasieciowanej jednostki. Wrażenie słabej umiejętności Sztabu okazuje się mylne, gdyż ta sieć nieraz przechyla szalę zwycięstwa na stronę gracza kierującego Policją.

Poza tym mamy w tej armii ciekawych przedstawicieli prawa. Pacyfikator rzuca swoją sieć na wrogie jednostki, jednak gracz może w miejsce tej jednostki wystawić inną ze swojej ręki. Sędzia posiada nową właściwość: odbicie, która odpiera ataki na danym boku jednostki o jedno pole w kierunku ataku. Funkcjonariusz potrafi raz na turę odepchnąć od siebie jedną wrogą jednostkę. Najbardziej jednak przypadł mi do gustu Egzekutor, który za jeden punkt żywotności Sztabu może wejść w miejsce dowolnej jednostki przeciwnika.


Armia ta posiada również żeton natychmiastowy Terror, który zabrania przez jedną rundę przeciwnikom wystawiać jednostki (mogą użyć tylko żetonów natychmiastowych). Stalowa Policja może być trudniejszym przeciwnikiem, gdy wystawi Wyrzutnię Sieci, moduł pozwalający za darmo rzucać Stalową Sieć. A co z wadami tej armii? Jest ich kilka, ale najważniejsze to niska inicjatywa, mała mobilność i niewielka liczba żetonów natychmiastowych
.


Złamałeś prawo!

Kartoteki policyjne są często naszą jedyną przepustką do nieśmiertelności.
Milan Kundera


Początkowo może się wydawać, że Stalowa Policja to zbyt silna frakcja. Jednak im bardziej poznaje się nowe zasady, tym łatwiej z nią walczyć. Jest to jedna z ciekawszych armii występujących w grze. Rozważne używanie sieci oraz nowych właściwości jednostek na pewno będzie dawało dużą przewagę osobie sterującą tą frakcją. 


Mnogość nowych zasad będzie z pewnością uciążliwa w poznawaniu armii. Może wprawić kogoś w zakłopotanie również możliwa liczba akcji w turze. Z drugiej strony gracz, który po raz pierwszy staje przeciwko Stalowej Policji, również nie ma łatwo widząc, ile szkód może ona wyrządzić. Potrzeba trochę czasu do nauki gry zarówno tą frakcją, jak i przeciwko niej. Po poznaniu tej armii szybko minie jednak uczucie, że jest ona zbyt mocna i niezbalansowana.
Należy też zawsze przemyśleć, czy akurat w tym momencie chcemy użyć Stalowej Sieci. Jej wyrzut kosztuje punkt żywotności Sztabu, a ona wraca dopiero po śmierci jednostki, na którą została narzucona. Użycie jej w złym momencie może spowodować poważne szkody, jeśli wroga jednostka zginie później niż przewidywaliśmy, to tracimy szansę wykorzystania sieci w dobrym momencie. Również zbyt częste używanie Stalowej Sieci nie jest dla nas korzystne, ponieważ nasz Sztab traci przez to żywotność.

Pacyfikacja zakończona

Policja nigdy nie przyjeżdża na czas.
Alutka Kossoń, serial Rodzina zastępcza


Stalowa Policja jest oryginalną i ciekawą armią. Wbrew pierwszemu wrażeniu jest dobrze zbalansowana. Interesujące rozwiązania mechaniczne oraz taktyczne powodują, że to jedna z bardziej udanych armii. W pierwszych partiach wydaje się być trudnym przeciwnikiem, jednak po poznaniu jej słabości staje się możliwą do pokonania, jak pozostałe frakcje.


Plusy:
+ ciekawa właściwość sztabu
+ dobry balans
+ oryginalność armii
+ interesujące rozwiązania mechaniczne

Minusy:
– nowa jakość żetonów nie każdemu przypadnie do gustu
– początkowo daje mylne wrażenie niezbalansowania
– zbyt dużo nowych właściwości może być uciążliwe dla graczy

Informacje o grze
Tytuł: Stalowa Policja
Projektant: Michał Oracz  
Oprawa graficzna: Jakub Jabłoński
Wydawca: Portal Games
Rok wydania: 2012
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: ok. 40 minut