Skip to main content

Sharrash – Ktoś zamawiał deratyzację?

Cóż to? Szczur? Bij, zabij szczura!
Ten sztych dukata wart.

William Shakespeare, Hamlet


[Dla spragnionych wiedzy na temat tego czymże jest to Sharrash, wydawnictwo Portal przygotowało tło fabularne oraz wideo-instrukcję] 

Sharrash to już trzecia armia wydana w formie army pack, przedstawiono w niej rasę zmutowanych szczurów. To mutanci zupełnie innej klasy niż ci, których zjednoczył Borgo. Sprytni, silni i nadzwyczaj inteligentni… Sharrash wyszedł z kanałów, a to nie zapowiada nic dobrego…


Ugryzienie szczura

Kim będzie człowiek na przeludnionej, wyjedzonej, zatrutej ziemi? Szczurem oszalałym z przerażenia i głodu, czy jeszcze wciąż człowiekiem?
Jan Józef Szczepański

 


Sharash mieści się w pudełku znanym z poprzednich wydań army packów. Na okładce widnieje jeden z przedstawicieli tej rasy. Szczerze mówiąc, ilustracja nie zrobiła na mnie takiego wrażenia jak ta z The Dancer czy Stalowej policji. No, ale skoro książki nie ocenia się po okładce, tak też nie powinno się oceniać gry planszowej. 

Każdy kolejny dodatek wprowadza zmiany, nie inaczej jest i w tym wypadku. Cechą specjalną Sztabu jest Podziemna Roszada, czyli można wykonać roszadę z sąsiadującą jednostką, która ma cechę Podziemny. Ta cecha nic nie robi poza informacją o możliwości wykonania Roszady. Wyłożony moduł Podziemia powoduje nadanie wszystkim jednostkom cechę Podziemny.

Moździerz jest jednostką dystansową, która trafia tylko w te jednostki, które są oddalone o jedno pole. Ładunek wybuchowy to swoisty terrorysta-samobójca, przed rozpoczęciem Bitwy ta jednostka eliminuje żeton przeciwnika (może także żeton podłoża) i sama też jest zdjęta z planszy.

Został wprowadzony do gry nowy typ żetonu natychmiastowego: Paraliż. Jednostka, która została sparaliżowana nie wykonuje ataków (może ona nadal używać ruchu, odepchnięcia, itp.). Żeton paraliżu jest zdejmowany po zakończeniu najbliższej bitwy. Również niektóre jednostki potrafią paraliżować, a także można dodać tę cechę do żetonów atakujących po użyciu modułu Śmietnisko.

Dodano nowy żeton podłoża: Dziurę. Jeżeli nic nie stoi na Dziurze, to gracz kontrolujący Sharrash może wciągnąć na nią wrogą jednostkę (bez obrotu). Po zakończeniu Bitwy (rozpatrzeniu segmentu inicjatywy 0) jednostka stojąca na dziurze ginie.

Szczurzy ogon

Ja, szczur bezbarwny, szczur neutralny, ani biały ani czarny, także niesmaczny jestem dla większości ludzi.
Witold Gombrowicz

 


Po eksperymentach z The Dancer cieszę się, że ta armia wygląda standardowo. Co prawda ma dużo nowości, ale zdecydowanie łatwiej jest się ich nauczyć niż w przypadku wspomnianego The Dancer.

Na pierwszy rzut oka zmartwiła mnie niska inicjatywa, mała mobilność (mówię tylko o żetonach Ruchu i jednostkach z cechą Mobilny) oraz niewielka liczba jednostek dystansowych. Znów pewno trzeba wyrobić sobie pokrętny styl walki… Jednak czy pierwsze wrażenie było słuszne i zgodne z tym co oferuje armia? Jak najbardziej nie! Cecha Sztabu pozwala na dość częste uciekanie przeciwnikowi. Dziura postawiona blisko Sztabu budzi strach przeciwnika przed wciągnięciem. Niezależnie o którym Sztabie mowa, ponieważ możemy wciągać wrogie jednostki, które chcą nas zaatakować lub te, które chcą się bronić przy swoim Sztabie. Jednak swą siłę ta frakcja objawia w ofensywie. Moździerz jako wsparcie innej jednostki atakującej. Paraliżowanie Sztabu tak, by nie zadał on ataku. Używanie Ładunku Wybuchowego krzyżując plany przeciwnika. To tylko parę przykładów możliwości uprzykrzania życia przez szczury.

Mimo tyle możliwości oblężniczych Sharrash jest armią dobrze zbalansowaną. Dobra strategia pozwala na zlikwidowanie tej frakcji, jednak i ona nie pozostaje dłużna, eliminując wroga. Kilka przykładów strategii przeciwko Sharrash: Sieciowanie Sztabu, szybka destrukcja jednostek podziemnych, unikanie dziury lub wystawienie wokół niej parę jednostek tak, aby dowolnie wciągnięty żeton zadał szkody.

Sharrash może mieć problem w walce wieloosobowej (w szczególności gdy mamy czterech graczy). Jednak w przeprowadzonych rozgrywkach testowych nie wypadł tak źle jak podejrzewałem. Z kolei w potyczkach dwuosobowych ta frakcja może okazać się za silna. Nie prowadziłem statystyk wygranych tej armii, ale podejrzewam, że jej skuteczność była w granicach 60%. Przy czym nie grałem przeciwko osobom mający dłuższy staż w tej grze niż ja. Zatem Sharrash może opanować zarówno doświadczony gracz jak i amator.

Zabić szczura

Zły człowiek zostanie cofnięty na drabinie reinkarnacji do najniższych stanów, a może się nawet zdarzyć nawet tak, że wróci na ziemię jako szczur albo roślina.
Beata Pawlikowska, Blondynka w Tybecie

 


Nowości zaprezentowane w Sharrash są interesujące oraz łatwo przyswajalne. Początkowo może się wydawać ta armia zbyt jest silna, ale tak naprawdę jest dobrze zbalansowana. Nie potrzeba dużo czasu (co najwyżej trzy partie) na opanowanie walki tą frakcją oraz przeciw niej. To chyba najlepszy army pack wydany do tej pory. Sprawiało mi radość poznawanie możliwych strategii szczurów oraz walka z nimi. Dycha zasłużona!

Ocena: 10/10

Plusy:
+ powrót do korzeni
+ nowości w armii
+ łatwość zapoznania się z nowymi zasadami
+ balans frakcji
+ dużo możliwości taktycznych

Minusy:
Próbowałem, naprawdę próbowałem… Nie mogę się dopatrzeć.

Informacje o grze
Tytuł: Sharrash
Projektant: Michał Oracz
Oprawa graficzna: Mateusz Bielski
Wydawca: Portal Games
Rok wydania: 2013
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: ok. 30 minut

PowerMilk

Swoją przygodę z planszówkami zacząłem od Jungle Speed, Spadamy! i podobnych gier każualowych. Im więcej zagłębiałem się w gry planszowe, tym bardziej byłem nimi zainteresowany. Poza tym lubię musicale (ale ciężka muzyka rockowa też mi nie obca), seriale i filmy.