Skip to main content

Neuroshima Hex! (Mikro-dodatki) – małe przyjemności

Małe jest piękne
Ernst Friedrich Schumacher
W tym tekście zaprezentuję kilka małych dodatków, w postaci jednego lub paru żetonów. Część z nich to materiał promocyjny, a część inwencja twórcza fanów. Nie będę przypisywał im żadnych not, ale jedynie opiszę co takiego one robią oraz przedstawię moją opinię na temat każdego z nich.

 

Twarde chłopaki
Śmiało praw naszych bronimy
(łac. Audemus jura nostra defendere)
Dewiza Alabamy
 
Najemnicy z Alabamy to cztery żetony, które są dodawane do edycji 2.5 (czyli najnowszej). Każdy uczestnik zabawy losuje po jednym (dla 3 lub 4 graczy) lub po dwóch (dla 2 graczy). Następnie umieszcza ich zakrytych obok żetonów swojej armii. W dowolnym momencie gracz może pociągnąć najemnika zamiast innego żetonu ze swojego stosu. Wystawiony najemnik pod każdym względem traktowany jest jak żeton frakcji osoby, która go wystawiła. Zatem dostaje bonusy ze sztabu i modułów, jednostki “sojusznicze” nie zadają obrażeń temu żetonowi, a wrogie żetony mogą jej zaszkodzić. 

 

Najemnicy nie są aż tak silni, w szeregach znajduje się sieciarz, bloker z mobilnością (podobny jest w armii Molocha, ale bez mobilności), strzelec z inicjatywą 3 oraz strzelec z inicjatywą 2, ale zadający dwa obrażenia. Rzeczywiście  Najemnicy z Alabamy to ciekawe urozmaicenie nieco wydłużające czas rozgrywki (opóźnia co najwyżej o jedną rundę). W przypadku gry dwuosobowej dobrze jest, aby gracze wylosowali tak żetony, aby każdy miał jedną jednostkę strzelająca. W przypadku gdy jedna osoba ma dwie jednostki strzelające, a druga blokera i sieciarza gra raczej staje się mało ciekawa i niezbalansowana. Również gdy Hegemonia otrzyma sieciarza, a Moloch blokera rozgrywka jest niezbyt interesująca. 
 
Przy nim każdy terrorysta to nikt
Terroryzm to straszna broń, ale uciskani nie mają innej.
Jean-Paul Sartre
  
Mad Bomber to pojedynczy żeton, który był rozdawany na konwencie Pionek w 2007. Naszego zamachowca ustawiamy na środku planszy. Nikt nie kontroluje tego żetonu, jednak w momencie gdy ktoś go zaatakuje wybucha i zadaje obrażenia jednostkom na około niego (poza Sztabami). Osoba, która doprowadziła do detonacji tego terrorysty może umieścić go w dowolnym innym miejscu. Jeżeli zadały mu równocześnie obrażenia jednostki dwóch różnych armii, to pozycja Mad Bombera się nie zmienia. Na tę jednostkę działają normalnie żetony natychmiastowe. Również ten żeton można potraktować jako najemnika z Alabamy. 

 

Jest to bardzo interesujący i nieco zakręcony dodatek. Osobiście oryginalnego żetonu Mad Bombera nie posiadam, do tego celu używam, któregoś z żetonów zastępczych lub najemników. Szybko ten zamachowiec potrafi zniszczyć jednostki, każdy będzie próbował go jakoś wykorzystać, najczęściej przesuwając go tak, by narobił szkód przeciwnikom. 
 
Zakręcony
Kontrola podstawą zaufania
Włodzimierz Lenin


Do przedsprzedaży dodatku Babel13 był dołączony kafel terenu Artillery Outpost “THUNDER” (Będę nazywał go w skrócie Thunder). Z jednej strony znajduje się miejsce na kafel wieżyczki (losowo wybierany), druga część kafla (ta oznaczona człowiekiem) jest panelem sterowania. Podczas gdy panel sterowania jest zajmowany, gracz kontrolujący jednostkę tam przebywającą może obrócić wieżyczkę, która podczas bitwy zadaje obrażenia (niezależnie od tego czy jednostka jest wroga czy sojusznicza). Jednostka będąca w panelu sterowania nie bierze udziału w Bitwie. Jednak może ona stracić kontrolę nad wieżyczką (poprzez śmierć lub opuszczenie heksa), wtedy inna jednostka może pozyskać władzę nad Thunderem. W żaden sposób nie można usunąć wieżyczki, co najwyżej wyeliminować jednostkę panującą nad nią.


Niestety, tego kafla terenu nie mam, więc nie mogę wydać żadnego osądu o nim. Co najwyżej opinia, wynikająca z opisu tego kafla. W porównaniu z tym, co oferują nam kafle terenu oraz kampania Thunder wydaje się być mało ciekawym dodatkiem. Jednak jak znam życie, gdybym wypróbował go w rozgrywce okazałby się znacznie lepszy niż sądziłem. 

Nasz reprezentant
Moja pasja to futbol, na drugim miejscu umieściłbym futbol, a na trzecim… futbol!  
Sérgio Dutra Santos

 

Niemal każdego ogarnął szał piłki nożnej kiedy Robert Lewandowski strzelił bramkarzowi Realu Madryt cztery gole. Ten szał udzielił się również Portalowi, który zaprezentował Lewego Hexa. Był to swoisty żart ze strony wydawnictwa, bo napisali, że to jednoosoba armia. Jednaj nic nie stoi na przeszkodzie, by potraktować Lewego jako Najemnika albo żeton niezależny podobnie jak Mad Bombera.
 
 
Cztery inicjatywy robią wrażenie. Ze względu na fakt, że ten żeton atakuje wręcz, a nie z dystansu, najlepiej jest atakować nim sztab. Mała żywotność również nie jest na rękę Lewandowskiemu. Jeżeli to ma być jednoosobowa armia, to trochę Portal musi go dopracować ;)


Mroczny Pan

Zno­wu mierzą się wzro­kiem jak wro­gowie.
Éric-Emmanuel Schmitt, Małe zbrodnie małżeńskie

 

Żeton Kragmortha Hex! jest unikalny z dwóch względów. Stanowi fuzję dwóch gier. Rzecz jasna jedną z nich jest Neuroshima Hex!, zaś druga to Kragmortha. Drugą cechą jest fakt, że ta jednostka ma też wpływ na graczy. Żeton przedstawiający Rigor Mortisa umieszcza się na środku, podobnie jak Mad Bombera. Podczas inicjatywy 0, Mroczny Władca spogląda swym okiem i gracz kontrolujący pierwszą jednostkę jaką napotka (poza Sztabami) otrzymuje Złowieszcze Spojrzenie. Jednostka (również nie licząc Sztabów), która zada jakieś obrażenia Mrocznemu Władcy, trafia na stos odrzutów, a jej właściciel dostaje Złowieszcze Spojrzenie. Zaś żeton Kragmorthy Hex! trafia na szczyt stosu żetonów następnego gracza. Gdy ktoś Rigor Mortisa będzie próbował użyć jak żetonu Najemników z Alabamy również dostanie kartę Złowieszczego Spojrzenia. Na Mrocznego Władcę nie działają żetony natychmiastowe, ale można odrzucić żeton z ręki, aby przesunąć tę jednostkę podobnie jakby zagrano na nią Ruch
 
 
Używanie tego żetonu ma sens tylko gdy posiadamy Kragmorthę. Zastanawiałem się, co robią te karty Złowieszczego Spojrzenia. Okazuje się, że na nich jest wypisane pewne zadanie, np. od tej pory posiadacz tej karty mówi z zaciśniętymi zębami. Jeżeli nie posiadamy Kragmorthy można karty Złowieszczego Spojrzenia zastąpić znacznikami ran i wymyślić jakąś srogą karę. Ten żeton wprowadza dużo humoru do rozgrywki, zatem jak ktoś chce podejść do Neuroshimy Hex! “na luzie” może spróbować zmierzyć się z Rigor Mortisem.

PowerMilk

Swoją przygodę z planszówkami zacząłem od Jungle Speed, Spadamy! i podobnych gier każualowych. Im więcej zagłębiałem się w gry planszowe, tym bardziej byłem nimi zainteresowany. Poza tym lubię musicale (ale ciężka muzyka rockowa też mi nie obca), seriale i filmy.