Skip to main content

Babel13, część II – Scenariusze, kampanie i akcja

Chyba wspaniale żyć w dżungli, gdzie nie rządzi jej prawo.
Stanisław Jerzy Lec

[Obecnie dodatek Babel13 jest wydany w formie dwóch osobnych army packów. Wersja, którą recenzuję to wydanie pudełkowe. Ta część jest poświęcona kampaniom. Do nich potrzebne są kafle terenu, które wydawnictwo Portal udostępnia na swojej stronie.]

Neuroshima Hex! powstała na bazie RPG-owego systemu zwanego Neuroshimą. Babel13 poza nowymi armiami (o nich mowa była w poprzedniej części tekstu) wprowadza inną formę rozgrywki: kampanie fabularne. Moje wrażenia na temat tej nowej formy rozgrywki będę opisywał na podstawie kampanii Misja Babel 13, która została zamieszczona w dodatku.

 

Teren terenowi nierówny

Jeśli miałbym zdefiniować przetrwanie w dżungli, byłoby to właśnie suszenie skarpet.
Edward Michael Grylls

Kampania to zestaw scenariuszy opowiadających tę samą historię. Scenariusze są rozgrywane na kaflach terenu, które reprezentują konkretny typ przestrzeni: las, wzgórze, wodę, pustkowia, bazę, bunkier, magazyn, wieżyczki, skałę i dziurę. Dany teren posiada co najmniej jedną cechę, np. możliwe cechy lasu to: gęstwina, [las] wysoki, mroczny, jadowity, dżungla. Niektóre cechy można łączyć. Określone cechy występują na całej rozciągłości tego terenu (np. jeżeli scenariusz określa, że las jest dżunglą, to tę cechę ma każde pole z lasem). Najczęściej każdy scenariusz posiada inne ułożenie kafli terenu. Instrukcja zawiera również zasady tworzenia scenariuszy i kampanii.

Scenariusze mają spisane swoje cele wygranej. Posiadają czasem też alternatywną metodę wygranej poprzez zniszczenie Sztabu przeciwnika. Analogicznie jak w podstawowej wersji gry, tak tutaj bitwę rozstrzyga się też poprzez zapełnienie planszy, w tym przypadku konkretnie przez zapełnienie pól kafli terenu. Scenariusz opisuje również nagrodę, którą zdobywa zwycięzca. Kampania jest przeznaczona dla Neodżungli i Nowego Jorku, lecz pojawiają się gościnnie inne frakcje. Po stronie ludzkości ramię w ramię z Nowym Jorkiem będzie walczył Posterunek i Hegemonia. Naprzeciw nich staną zjednoczone przez Neodżunglę siły Molocha i Mutantów Borgo.


Szturm na Babel 13

Najbardziej egzotyczną dżunglą na świecie jest psychika ludzka
Joseph Conrad

Dość obszernie wyjaśniłem na czym polega zagrywanie scenariuszy, ale jakie są moje wrażenia? Na pewno zdecydowanie lepsze niż się spodziewałem. Sądziłem, że w najlepszym wypadku uznam tę formę rozgrywki za interesujący dodatek. Prawda, sama podstawowa wersja jest wystarczająca, a armie zawarte w rozszerzeniu nadają świeżości w pojedynkach. Mimo tego, kampania ma “to coś”.

Dzięki kampaniom gra staje się bardziej taktyczna. W niektórych scenariuszach przewagę posiada jedna z walczących stron, dlatego należy się dość nagimnastykować, aby zmniejszyć dystans wobec przeciwnika. Również ciekawym rozwiązaniem są cechy terenu, które całkowicie zmieniają podejście do rozgrywki. Walcząc o Babel 13 bawiłem się świetnie. Dość poważnym minusem jest, że kampanię rozegramy co najwyżej kilka razy. Można po tych paru partiach przewidzieć strategię i obmyśleć podejście do przeciwnika, zatem wiemy, co może się wydarzyć.

Wpływ na decyzję o zmianie formy wydania z pudełkowej na army pack miało ponoć niskie zainteresowanie scenariuszami. Nic dziwnego, skoro oficjalnie mamy dwie kampanie (Drugą jest Obrona Stonekill, którą nie udało mi się zagrać przed recenzją). Portalu, wstydź się! Jeszcze raz napiszę: Wstydź się! To jest naprawdę niewykorzystany potencjał, wręcz zmarnowany potencjał. Misja Babel 13 jest przeznaczona dla dwóch osób. A gdzie kampanie dla większej liczby graczy? Przecież od czasu wydania tego rozszerzenia mamy pięć nowych armii, co z nimi? Można też utworzyć scenariusze z mechaniką kooperacyjną. Aż chyba ze złości sam coś wymyślę ;). Mam nadzieję (pewnie złudną), że kafle terenu wrócą w pierwotnej wersji, a nie w formie pliku do wydruku…

Babel 13 ocalony

Prawo dżungli jest aktualne i na terenach niezalesionych.
Mieczysław Michał Szargan
Scenariusze to niezwykle ciekawy pomysł. Sama rozgrywka w Neuroshimę Hex! jest absorbującą zabawą, ale raz na jakiś czas przyda się takie fabularne urozmaicenie. Smutny jest fakt, że twórcy tego pomysłu porzucili wydawanie kolejnych scenariuszy.
Plusy:
+ nowe możliwości
+ ciekawe cechy terenów
+ wymusza zupełnie inne podejście do strategii
+ dobra “odskocznia” od podstawki
Minusy:
– niska regrywalność
– tworzenie kampanii zostało porzucone przez ich twórców

Informacje o grze
Tytuł: Babel13
Projektant: Michał Oracz  
Oprawa graficzna: Jakub Jabłoński
Wydawca: Portal Games
Rok wydania: 2008
Liczba graczy: 2 – 6
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: ok. 40 minut

PowerMilk

Swoją przygodę z planszówkami zacząłem od Jungle Speed, Spadamy! i podobnych gier każualowych. Im więcej zagłębiałem się w gry planszowe, tym bardziej byłem nimi zainteresowany. Poza tym lubię musicale (ale ciężka muzyka rockowa też mi nie obca), seriale i filmy.