Skip to main content
babel13

Babel13, część I – Nowy Jork w dżungli

Każda cywilizacja ma własną wieżę Babel
George Steiner, Po wieży Babel. Problemy języka i przekładu

 

[Obecnie dodatek Babel13 jest wydany w formie dwóch osobnych army packów. Wersja, którą recenzuję to wydanie pudełkowe. W pierwszej części opisuję armie występujące w rozszerzeniu, druga zaś będzie poświęcona kaflom terenu oraz kampaniom]

Babel13… Baza wojskowa armii z Nowego Jorku, leżąca blisko Neodżungli. Ostatnia nadzieja ludzkości przed ekspansją ciągle mutujących się przedstawicieli flory i fauny. Czy znany z bogatego arsenału Nowy Jork powstrzyma wroga? Czy wiecznie rozrastająca się Neodżungla przedrze się przez armię przeciwnika? Na to pytanie nawet ja nie znam odpowiedzi, ale mogę powiedzieć coś o Babel13, pierwszym dodatku do Neuroshimy Hex!

 

Przemierzając dżunglę

Nowy Jork jest jedynym miastem na świecie, które należy do wszystkich. To nie jest Ameryka, tu jest wszystko.
Paul Auster


W pudełku z grą znajdują się dwie armie (Nowy Jork i Neodżungla), kafle terenu (o nich w następnej części tekstu) i instrukcja. Co ciekawe, w moim egzemplarzu była instrukcja tylko w języku angielskim. 


Należy oczekiwać sporo nowości, które niesie ze sobą ten dodatek. Pierwszą z nich jest nowy typ żetonu: Podłoże. Żetony podłoża kładzie się na wolne pole, można na nie kłaść jednostki, ale samego żetonu nie można przesuwać ani odpychać. Za to można usunąć za pomocą żetonów natychmiastowych. Nowy Jork posiada odpowiednik takiego typu żetonu w postaci Miny, która niszczy jednostkę położoną na niej (poza Sztabem) − po wykorzystaniu Mina też jest usuwana. Neodżungla również nie pozostaje w tyle i posiada Korzenie, czyli ścianę stanowiącą trudną przeszkodzę, wliczaną do macierzy.

Czym jest wspomniana macierz? To jest właściwość Sztabu Neodżungli. Ciąg jednostek, który jest podłączony do Sztabu tworzy macierz. Wszystkie moduły podłączone do jednostki macierzy działają na całą macierz. Brzmi ciekawie? Rzeczywiście tak jest. Jednak chłopaki z Nowego Jorku nie urodzili się wczoraj i zaprawili się w bitwie, dlatego Sztab daje sąsiednim jednostkom dodatkowy punkt wytrzymałości. Tacy twardzi są. 
 
 
Co jeszcze nowego wprowadzili twórcy dodatku? Okazuje się, że niektóre jednostki Neodżungli są jadowite, po ataku zostawiają w jednostce silną truciznę, która zadaje jedno obrażenie na początku bitwy (przed rozpatrzeniem faz inicjatywy). Dodatkowo przedstawiciele zmutowanej natury umieją wykonać roszadę (dzięki odpowiedniemu żetonowi natychmiastowemu), czyli potrafią zamienić się ze sobą miejscami (bez obracania). Broń biologiczna też nie jest im obca, dlatego mogą rzucić Małą Bombę, która swoim zasięgiem obejmuje jednostki na trzech sąsiadujących heksach.

Jednak arsenał Nowego Jorku nie jest uboższy. Armia jest wyposażona bardzo potężną Wyrzutnię rakiet, która zadaje 3 obrażenia jednostce oddaloną o co najwyżej trzy pola. Inną silną bronią jest Shotgun − siła rażenia tej broni jest zależna od bliskości przeciwnika (jeżeli wróg bezpośrednio sąsiaduje z Shotgunem, dostaje 3 obrażenia, jeżeli jest oddalony o jedno pole to 2, zaś oddalenie o trzy pola skutkuje zadaniem jednej rany). Wykwalifikowani Snajperzy pozwalają na strzelenie do dowolnej wrogiej jednostki na linii strzału. W szeregach Nowego Jorku są też Szpiedzy, którzy mogą korzystać z bonusów wrogich modułów. A niektórzy przedstawiciele armii są tak silni, że co rundę mogą odepchnąć jednostkę przeciwnika.

Szczęśliwego Nowego Jorku

Nowy Jork! Betonowa dżungla, gdzie powstają sny
(ang. New York! Concrete jungle where dreams are made of)
Alicia Keys, Empire State Of Mind


Znamy już nowości przygotowane przez twórców gry. A jak wygląda rozgrywka? Początkowo nowe zasady i zmiany wydają się trudno przyswajalne, jednak po jednej partii armie nie powinny mieć przed graczami żadnych tajemnic.


Przyznam szczerze, że obie armie przypadły mi do gustu. Budowanie potężnej macierzy za pomocą Neodżungli przy doświadczonych zawodnikach (w szczególności w rozrywkach więcej niż dwuosobowych) to nie lada wyzwanie, ale po dobrym ustawieniu i zabezpieczeniu macierzy można wyrządzić wiele szkód przeciwnikom. Jednostki Neodżungli mają niską inicjatywę, dlatego należy pomyśleć, jak rozbudować macierz i dobrze dołączać do niej moduły. Przeciwnik najpewniej będzie się skupiał na przerwaniu macierzy, ale dobry gracz znajdzie zawsze inne połączenie tworzące macierz. Grającym przeciw tej armii radzę zasieciować Sztab, by nie działała jego specjalna właściwość. 


Nowy Jork na początku jest trudnym przeciwnikiem, posiada bardzo silne jednostki strzelające (Wyrzutnia rakiet, Shotgun, Snajper), które są uprzykrzeniem dla przeciwnika. Grając tą armią zawsze jak najszybciej otaczałem swój Sztab jednostkami, dzięki czemu zyskują one dodatkową wytrzymałość, co sprawia, że przeciwnikowi jest trudniej dostać do Sztabu. Nowy Jork ma niską mobilność, ale sporą inicjatywę. Tę właściwość jednostek należy wykorzystać, by pokonać wrogów. Grając przeciw tej armii należy jak najszybciej okopać się wokół Sztabu, by gracz sterujący Nowym Jorkiem nie mógł korzystać z jego właściwości. Również zasieciowanie Sztabu jest dobrym pomysłem, bo jednostki, które żyją dzięki dodatkowej wytrzymałości otrzymanej ze Sztabu, są już wykluczone z gry.

Neodżunglowiec w Nowym Jorku

Nowy Jork to jeden wielki tygiel, w którym od zawsze było miejsce na wszystko.
Martin Scorsese


Obie armie dostarczane przez Babel13 są według mnie intrygujące, wyjątkowe i ciekawe. Z powodu naprawdę skutecznej Wyrzutni Rakiet w Nowym Jorku wydaje się, że ta armia jest za silna, ale okazuje się, że to tylko jedna jednostka, którą dzięki dobrej grze można bezproblemowo zdjąć. Armie są zbalansowane i interesujące. Nowe zasady wprowadzają na pierwszy rzut oka za dużo zamieszania, ale to mylne wrażenie powinno szybko zniknąć. Ponadto mając dwie dodatkowe armie można prowadzić bitwy na sześć osób. Polecam to rozszerzenie każdemu fanowi serii Neuroshima Hex!


Plusy:
+ wyrzutnia rakiet Nowego Jorku
+ właściwość Sztabu Neodżungli
+ interesujące armie
+ ciekawe nowe właściwości jednostek

Minusy:
– zbyt dużo nowości na raz może prowadzić do trudności w opanowaniu zasad

Informacje o grze
Tytuł: Babel13
Projektant: Michał Oracz  
Oprawa graficzna: Jakub Jabłoński
Wydawca: Portal Games
Rok wydania: 2008
Liczba graczy: 2 – 6
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: ok. 40 minut

powermilk

PowerMilk. Największy fan Bruna Cathali w Polsce. Lubię planszówki. Lubię programować. I lubię seriale.