Skip to main content
dobble

Dobble – Plątanina znaków na kartach

Powermilk-poleca


Godna podziwu jest spostrzegawczość niektórych podlotków
Kapitan Sowa, serial Kapitan Sowa na tropie

Kiedy tłumaczę nowym osobom zasady Dobble, informuję, że jest to gra, w której liczy się szybkość reakcji, spostrzegawczość oraz refleks. Wtedy po ich minach widzę znużenie, jakby chcieli powiedzieć: „Jak w większości gier imprezowych”. Kiedy dochodzę do części, że tak naprawdę w Dobble mamy pięć gier w jednej, już wyraz twarzy się zmienia i wyraża zainteresowanie. Po skończonej rozgrywce widzę tylko uśmiech oznaczający zadowolenie. 

 

Poznajemy znaki 
Spostrzegawczość jest matką geniuszu 
Novalis

 

Dobble jest zapakowane w tekturowe pudełko, które po rozpakowaniu od razu można wyrzucić. Gra mieści się w okrągłym, metalowym pudełku, które wystarczy, by zapewnić ochronę podczas transportowania. W środku tej „puszki” znajdziemy 55 kart z różnymi symbolami oraz instrukcję.

 

Mechanika gry opiera się na tym, że każda karta ma jeden wspólny symbol z inną kartą. Należy ten symbol nazwać, a potem w zależności od celu mini-gry trzeba tę kartę wziąć, oddać lub przekazać innemu graczowi. Utrudnieniem jest fakt, że znaki są różnej konfiguracji oraz wielkości. Instrukcja zawiera przykładowe znaki wraz proponowanymi nazwami.

 


Dla przykładu podam, jak się gra w jeden z wariantów, który twórcy nazwali „Piekielna Wieża”. Po potasowaniu kart każdy uczestnik zabawy dostaje po jednej zakrytej karcie. Na środku stołu ustawia się odkryty stos kart (wieżę). Na dany znak wszyscy odkrywają swoją kartę. Należy nazwać wspólny symbol znajdujący się na naszej karcie z tym na aktualnej odkrytej karcie na stosie. Osoba, która zrobi to najszybciej bierze kartę z wieży. Gra się kończy, gdy wyczerpie się stos odkrytych kart, a zwycięzcą jest gracz z największą ich liczbą.


Wytęż wzrok 

Dzieci przejawiają niekiedy nadzwyczajną spostrzegawczość i przenikliwość  
Marylin Monroe, Fragmenty. Wiersze, zapiski intymne, listy

 

Pozostałe warianty opierają się na podobnym schemacie. Sprawia to, że tak naprawdę jeden tytuł dostarcza nam pięciu gier. Wszystkie mini-gry są bardzo proste, łatwe do wytłumaczenia i większość osób szybko łapie, o co w nich chodzi. Jak praktycznie każda imprezówka, Dobble jest dobrym przerywnikiem, a także grą wprowadzającą nowe osoby do świata nowoczesnych gier planszowych. Ten tytuł stanowi dobrą alternatywę do Jungle Speeda. Mogą się zdarzyć się sytuacje, w których osoby wpierw łapią za kartę, a potem nazywają symbol, czy też takie, w których osoba o ułamek sekundy szybciej niż my zabrała kartę. Jednak przecież chodzi o dobrą zabawę, prawda? Ten tytuł na pewno ją dostarcza.

 


Niekwestionowaną wadą tej gry jest trwałość kart. Są one zdecydowane za cienkie, przez co są podatne na zgniecenia oraz naderwania. Niektórzy, aby zwiększyć żywotność tytułu laminują karty. Na pewno jest to jakieś zabezpieczenie. Również cena jest nieco wygórowana jak na tego typu grę. Zwłaszcza, że jakość kart nie powala, a tekturowe opakowanie zostanie wyrzucone do śmieci.


Symbolowy zawrót

Dobble to prosta, szybka gra imprezowa, do której usiąść może każdy. Mechanika gry opiera się na prostym schemacie i to dostarcza dużo frajdy. Namawiam do wypróbowania.


Plusy:
+ pancerne wykonanie pudełka
+ pięć gier w jednej
+ krótki czas gry
+ dobry filler

Minusy:
– tekturowe pudełko
– kiepskie wykonanie kart
– zbyt duża cena jak na prezentowaną jakość

Informacje o grze
Tytuł: Dobble
Projektant: Denis Blanchot
Guillaume Gille-Naves
Igor Polouchine
Oprawa graficzna: Igor Polouchine
Wydawca: REBEL.pl
Wydawca pierwotny: Asmodee
Rok wydania (w Polsce): 2009
Rok wydania (oryginalny): 2011
Liczba graczy: 2 – 8
Wiek graczy: 6+
Czas rozgrywki: ok 10 minut
  • Joanna

    Super się gra!