Skip to main content

Nietypowe Gry Imprezowe – V miejsce

Nie ma czasu na obijanie, oto kolejna recenzja z cyklu Nietypowe Gry Imprezowe. Czas zaprezentować miejsce piąte.

Timeline
Wpierw było jajko czy kura?
Czas jest zawsze aktualny.
Sławomir Mrożek
Historia jest taką dziedziną wiedzy, w której trzeba dużo pamiętać. Nie chodzi tylko o daty, je jeszcze można jakoś szacować. Tutaj chodzi również o okres historyczny, wydarzenia, odkrycia lub wynalazki i jaki to miało wpływ na bieg historii. Jednak czy wiemy kiedy wynaleziono gumkę recepturkę lub kiedy Attylę ukoronowano na króla Hunów? Wcześniej wynaleziono Whisky czy powstał obraz “Mona Lisa”? Gra Timeline jest swego rodzaju quizem na temat znajomości historii. Zapraszam do przeczytania recenzji, w której się dowiecie, co ta gra oferuje i czy warto się z nią zapoznać.

Pierwszy rzut oka na oś czasu

Człowiek rzadko wyciąga lekcje z historii, a narody nigdy.
Erik von Kuehnelt-Leddihn
Gra jest zawarta w ładnym kartonowym pudełku, niestety – niezbyt trwałym. Po paru transportach pewno nam się zgniecie, zaś zaczep do otwierania opakowania po jakimś czasie się urwie. Plastikowa wypraska również wydaje się być kłopotliwa. Za każdym zgnieceniem pudełka, również i ona ulega deformacji. Karty umieszczone w przeznaczonych dla nich miejscu są bardzo luźnie i po transporcie może się okazać, że walają się po pudełku. Załączona płyta CD zapobiega przed takim wydarzeniem, jednak jej włożenie i wyjęcie jest również uciążliwe. Same karty cechuje dobra jakość. Ilustracje są ładne i jednoznacznie przedstawiają wydarzenia, które będą przedmiotem naszej dyskusji. Instrukcja jest duża i kolorowa. Zasady są przedstawione przejrzyście, a przykłady i rysunki zawarte w instrukcji nie pozostawiają żadnych niedomówień odnośnie reguł gry.

Wspomniałem, że wraz grą otrzymujemy płytę CD. Znajduje się na niej komputerowa wersja gry, z ładną oprawą graficzną, opisami wydarzeń, dwoma trybami rozrywki oraz tabelą najlepszych wyników. Wszystko to całkowicie po polsku.

Układamy oś czasu

Historia jest świadkiem czasów, światłem prawdy, życiem pamięci, nauczycielką życia.
Cyceron

Teraz będziemy wzmagać się z historią, bowiem Timeline to ciekawe spojrzenie na quiz historyczny. Awers karty zawiera ilustrację i nazwę wydarzenia (np. Odkrycie grobowca Tutenchamona), zaś rewers dodatkowo posiada rok danego zdarzenia. Wpierw należy przetasować talię kart, potem gracze otrzymują po cztery karty stroną bez daty. Następnie bierze się jedną kartę z tali i odsłania datę. To będzie data początkowa, od której będziemy tworzyć oś czasu. Pierwszy gracz wybiera kartę i dokłada z prawej lub lewej strony karty startowej, zależnie czy uważa, że owe wydarzenie zdarzyło się później lub wcześniej od daty początkowej. Następnie dołożona karta jest odwracana na stronę z datą. Jeżeli gracz oszacował dobrze rok – karta zostaje na stole, w przeciwnym wypadku karta jest odrzucana, a zawodnik dostaje nową. Pozostali gracze powtarzają tę czynność, zwiększając w ten sposób liczbę wydarzeń na osi czasu, co czyni dołożenie każdej kolejnej karty trudniejszym zadaniem. Wygrywa oczywiście gracz, który jako pierwszy pozbędzie się swoich kart.

Czas to pieniądz

Historia uczy, że ludzkość niczego się z niej nie nauczyła.
Georg Hegel
Jak już wspominałem, Timeline jest niczym innym jak quizem. Znajomość wydarzeń historycznych może pomóc w rozgrywce, jednak sporo ze zdarzeń dostępnych w grze jest na tyle mało znana (np. wynalezienie worka na śmieci), że jedynie szczęście lub szacowanie daty może nas uratować. Rysunki na kartach w gruncie rzeczy nie podpowiadają nam kiedy nastąpiło dane zdarzenie, czasem pojawi się postać odziana w strój z danej epoki, ale te przypadki są bardzo sporadyczne. Większym minusem tej gry to partie, w której jest spora rozpiętość dat (np. wynalezienie mikroprocesora oraz wymarcie dinozaurów), wtedy gra jest bardzo prosta i nudna. W innych rozgrywkach daty mogą być na tyle ściśnięte, że pomyłka szacowania wyniosła kilka lat. Gra jednak ma duży element edukacyjny. Możemy poznać datę ważniejszych wydarzeń historycznych, ale ponadto rok pomniejszych odkryć czy stworzenia wynalazków, które wpisały się na stałe w nasze życie codziennie. Nie ma obaw, że szybko zapamięta się daty, bowiem kart jest 220. Taka liczba kart daje sporą regrywalność. Mimo wszystko gdy po paru partiach otrzymamy wydarzenie, którego wcześniej nie znaliśmy daty, nadal będziemy zadawać sobie pytanie “Kiedy to było?”.

Podsumowanie

Czas jest larwą wieczności.
Jean-Paul Sartre
Timeline jest dobrą grą imprezową dla osób w każdym wieku, niezależnie od umiłowań do historii i pamięci do dat. Znajomość dat może być przydatna, ale raczej częściej będziemy potrzebować szczęścia. Ten tytuł łączy w sobie doskonale zabawę i edukację. Mimo że może nas zrazić batalia z pudełkiem i kiepska wypraska, warto sięgnąć po tę grę. Dodatkowo gra pozwala na dowolną modyfikację zasad. Widziałem osoby, które utrudniły sobie grę w ten sposób, że błędnie dopasowana karta trafia na prawidłowe miejsce w osi czasu. Tę produkcję polecam szczególnie osobom, które chcą spędzić dobrze czas, nie zważając na swoją kiepską wiedzę historyczną.
Plusy:
+ element edukacyjny
+ dostarcza dużo dobrej zabawy
+ ciekawe podejście do tematu historii
+ komputerowa wersja gry
Minusy:
– jakość wykonania pudełka i wypraski
– niektóre partie są za szybkie

Informacje o grze
Tytuł: Timeline
Projektant: Frédéric Henry
Oprawa graficzna: Nicolas Fructus
Wydawca: REBEL.pl
Wydawca pierwotny: Asmodee
Rok wydania (w Polsce): 2012
Rok wydania (oryginalny): 2011
Liczba graczy: 2 – 8
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: ok. 15 minut

PowerMilk

Swoją przygodę z planszówkami zacząłem od Jungle Speed, Spadamy! i podobnych gier każualowych. Im więcej zagłębiałem się w gry planszowe, tym bardziej byłem nimi zainteresowany. Poza tym lubię musicale (ale ciężka muzyka rockowa też mi nie obca), seriale i filmy.